Taksub tanpa ilmu..

1

Category :



assalamualaikum...

haih,tetbe lak rajen nak tulis blog nih..huhu,xde r,ni pon ade sebab nak kgsi dgn membe2 yang sudi membace blog ni..

tadi ade sorg membe sekolah lame yang ngah study dkat sebuah ipta kat malaysia..dari dulu lagi ktorg mmg rapat..dy tadi luahkan perasaan x puas hati dy pasal pilihan raya kampus baru2 ni..

ble dah dgr dri luahan n pendapat dy,aku rase sedih..mmg btul ape kate2 dy..

ade satu persatuan,yang mengaku utk memperjuangkan islam..berkempen dgn semangatnye utk dpt sokongan dari student2 kampus..tapi,malangnye ade setengah ahli dari persatuan or penyokong ni terlalu taksub,taksub tak tentu pasal utk dptkan sokonga..

shbt ni ckp,dy dpt msg dri penyokong persatuan tu,"hanya org beriman yang nmpak kebenaran,sape xsokong xberiman"..apakah??mende2 ni sume dpt mndtgkan fitnah kpd agama sndiri..cube kalo org yg dpt msg tu org yg kurg pengetahuan dlm agama,n salah tafsir maksud msg tu,kan dah timbul salah faham..


pastu ble nak mengundi,baru nak wat usrah,nak berkempen,tp sblm ni xpnah wat pon..ble dah abeh pilihan raya,trus xde..xbertegur dgn dorg yg undi persatuan lain..ape ni?taksub smpai mcm tu sekali..

kite nak berdakwah kene berhemah,n yg penting kene ade ilmu..ilmu kene selari dgn amal,kalo ilmu lebih dari amal,kte akan jadi sorg yg sombong..kalo kte amal lebih dari ilmu kte,kte akan jadi sesat..

so,sblm kte nak bertindak,kte kene fikir dlu akibat tndakan kte..n yakin dgn dalil yang kte gunekan..jgn biarkan perbuatan kte,timbulkan fitnah pd agama kte..

n jgn biar org yang kurg arif dlm hal agama,mnjadi keliru tntang agama sndiri..perjuangan bkn atas dasar semangat semata2,tapi atas ilmu yang selari dgn amal..

kalo kte berjuang dgn membekalkan semangat je,semangat tu blh hilang ble2 mase je..ble semangat dah hilang,perjuangan ntah ke mana,kte ntah kemana..

kalo kte berjuang berdasarkan ilmu dan amal,insyaAllah perjuangan kte akan dpt berterusan..fikir2kan lah sahabat..dalami lah ilmu agama,kte sbgai pmuda islam,akan memegang tunggak perjuangan agama masa depan nnti..

sesuatu jemaah yang cube menegakkan syariat islam,jgn disebabkan kte yg suke bertindak sesuke hati,mengakibatkan jemaah tu dipandang serong oleh org luar jemaah..kte msuk jemaah tu,utk bsame2 sebarkan ajaran islam..

akhir kata,sokong lah persatuan yang berpegang teguh pada tali Allah,dan dalamilah ilmu agama dan dunia,semoga kte sentiasa dirahmati..

wallahualam

1 comments:

syamimi0markay berkata...

salam,
Alhamdulillah kalau semua orang berpendangan begini

Catat Ulasan