Nikmat Tuhan manakah yang Kau dustakan

0

Category :


Assamulaikum wbt...

semalam ditimpa satu musibah,tanganku tercucuk pisau sewaktu sedang masak..agak dalam luka tu..

kini tanganku berbalut..tangan aku xboleh nak genggam,gerakan flexion and extension terhad..

ini baru minor injury,tapi dah aku rasekan pergerakan yang terhad..susah nak angkat barang,mandi,ambil wudhu' dan aku rasa sentiasa rasa lenguh pada tangan ku..

dengan kecederaan yang sedikit ni aku rasa macam2 jenis kekurangan..baru aku fikir,betapa besarnya nikmat Tuhan yang telah dikurniakan padaku..

yang dgn kurniaan itu,seringku dustakan..aku gunakan kearah maksiat..betapa tingginya nilai anugerah Allah..dengan hanya ditarik sedikit dari kurniaan itu,aku terhad melalukan pelbagai perkara..

manusia memang lemah kan??tak kira badan sekuat mana pon,Allah hanya hantar sekecil kuman,badan terus jatuh sakit..tetapi ada dari mereka yang tidak sedar diri,malahan mencabar kuasa Tuhan..alangkah sombongnya makhluk bernama manusia ini..

walau dengan kelemahan yang telah nyata,manusia tetap sombong..tetap melakukan kerosakan di bumi Tuhan..dan apabila di timpa musibah,baru kita mengaku dengan kelemahan diri..meminta bantuan dari Tuhan agar dilepaskan dari kesulitan..dan apabila kembali senang,kita kembali mendustakan nikmat Tuhan..

sepertimana firaun berkata sewaktu dihujung nyawanya:

“Dan Kami memungkinkan Bani Israel melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Firaun dan bala tentaranya, karena hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Firaun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israel, dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)" (Q 10.90).

manusia memang diciptakan dengan sifat "injustice and ignorance"...hanya dengan iman dan takwa dan mengatasi sifat2 tersebut..sama2lah kita menjaga iman kita supaya kita tidak termasuk dalam golongan yang sombong dan jauh dari nikmatNya..

Dari Abu ‘Amr Sufyan bin Abdillah ra: aku berkata kepada Rasulullah saw: “Wahai Rasulullah, sampaikanlah kepadaku satu perkataan yang aku tidak akan bertanya lagi setelahnya kepada selainmu.” Rasulullah saw bersabda: “Katakanlah aku beriman kepada Allah kemudian istiqamahlah.” (HR. Muslim)

pesanan untuk diriku yang hina..
wallahualam..



0 comments:

Catat Ulasan