Cinta Sejati..

0

Category :



Assalamualaikum wbt..

Pada ptg semalam,sewaktu aku pulang dari library,aku singgah ke gam'ah untuk fotostat dokumen terntentu..sewaktu aku menunggu pakcik kedai tu untuk siapkannya,aku ternampak sesuatu yang menarik perhatian ku..

aku nampak,seorang lelaki tua,berjubah kusut berjalan dgn keadaannya yang serba kekurangan..aku melihat,matanya seaakan2 buta atau penglihatannya kurang..tulang belakangnya tidak seperti orang lain,seoalah2 vertabraenya tidak tersusun n menyebabkan pakcik itu jalan bongkok..kakinya di bahagian bwh bengkok,menyebabkan dia tidak mampu berdiri tegak dan berjalan lurus..aku melihat keadaannya yang sgt kusut,mukanya yang sgt menyedihkan,berjalan2 tidak lurus,malah bengkok di bahagian pergelangan tgannya yang rapat pd dadanya,seperti mereka yang terkena stroke..

tetapi lelaki tua ini,berjalan dibantu oleh isterinya..bertudung labuh,berpurdah menutupi wajahnya..isterinya mengiring suaminya tercinta itu..walaupun keadaan suaminya sgt teruk,tetapi isterinya tetap setia membantu..

Allah telah beri nikmat yang tak ramai orang kini dapat menikmatinya..walaupun keadaannya sangat serba kekurangan,kurang upaya,fakir..tapi dia dikurniakan seorang isteri solehah,yang sentiasa berada disisinya setia untuk membantu nya,dan terus mencurahkan kasih sayang pada lelaki tua,meskipun suaminya dipandang jijik dan hina oleh masyarakat..memang menyentuh perasaanku melihat mereka berdua..

sedang aku termenung jauh mememikirkan hikmahNya,pakcik kedai tu menegurku dan menghulur sebungkus plastik berisi kertas sambil berkata "sittah wa talatiin@39"..=.=",mahalnya..

aku garu kepala smbil berkata dalam hati "cekik darah gile"..tanpa membuang masa aku pon beredar dari situ..


tidak lama kemudian,aku bertemu kembali pasangan itu,kali ni aku melihat mereka duduk ditepi kaki lima jalan,lelaki tua itu menyandarkan kepalanya dibahu isterinya,smbil isterinya memeluknya erat sambil tangan menghulur meminta sedikit wang daripada mereka yang bersimpati..

aku bertambah sedih melihat mereka berbuat demikian..tidak lama kemudian,aku beredar pulang ke rumah..dlm fikiran aku masih lagi terfikir tentang mereka..

"bagaimana dengan nasib diriku kelak??"tanya hatiku..

"adakah aku cukup layak untuk mendapat seorang isteri solehah,dan taat pada suami walau apa jua berlaku,seperti wanita itu??"

"adakah aku setabah lelaki tua itu dlm mengharungi ujian Yang Esa??"
"adakah aku semulia seperti wanita itu terhadap isteri ku nanti??"
"adakah aku akan berkorban demi isteri ku seperti wanita itu demi suaminya??"


inilah antara soalan yang timbul difikiranku..inilah "cinta sejati" antara manusia..tidak semua dapat memilikinya,hanya mereka yang soleh,menjaga hati,menjaga iman yang akan memperolehi bidadari dunia dan akhirat..

aku berdoa padamu ya Tuhan,semoga aku tergolong dalam orang2 yang perolehi "cinta sejati" dan "cinta hakiki"..

assalamualaikum..

0 comments:

Catat Ulasan