Dia sudah kembali..

0

Category :



assalamualaikum wbt..

hari ni ade perkara yg mengejutkan aku dan rakan2 yang laen..pg tadi,mase kitorang study kat library,tiba dtg sorg sahabat ni,"shahir,lpas solat zuhur dtg la solat jenazah kat game'a ibrahim"..aku hairan,aku tanye "sape meninggal??"..dia jawab "lecturer korang la,dr farid al ghabaly.."..

ya Allah,seolah2 tak percaya ape yang aku dgr,lecturer yang aku kagumi selama ni,dah kembali ke rahmatullah...

pada mulanya aku ingat dia sengaja nak buat lawak,pastu dy suruh aku pergi bace notis kat luar library..aku pon pergi,and xsalah lagi,memang lecturer kesygan aku..dr.farid fathi el-ghabaly..

walaupun tempoh dia aja kami sgt singkat,tapi cara dia mengajar kami,terutama subjek embryology sangat menarik..dia menyelitkan ayat2 alquran yang berkenaan dgn kejadian manusia..aku sgt kagum dgn dy pd hari pertama aku dengar kuliahnya..

sejak dari tu aku mule mengkaji ayat2 alquran pasal kejadian manusia dlm internet..Allahyarham dah menaikkan semangat aku untuk terus kaji alquran..dalam buku tulisannya,dia ada tampilkan sekali ayat alquran surah hijr tentang kejadian manusia..dy mmg beramal berdasarkan alquran..


kali terakhir aku jumpa Allahyarham minggu lepas..Beliau sanggup luangkan masa 2jam bersama kami untuk bantu kami ulangkaji embryology...dengan gaya yang lucu yang sememangnya menarik perhatian kami..

sewaktu selesai solat jenazah tadi,aku lihat jenazahnya diusung keluar dari masjid,terasa sayu hati ni..ajal kita akan datang pada bila2 masa saja..secara kita xsedar,malaikat maut senantiasa mengintai2 kita..

sewaktu aku keluar dari masjid,aku lihat ramai orang berkerumun keliling keluarga Allahyarham..alhamdulillah aku diberi kesempatan untuk mngucapkan rasa simpati pd adik beradik,anak2 dan juga isteri beliau..menurut sahabat,Allahyarham mengidap penyakit berkenaan dgn jantung..

aku sangat berterima kasih pada Allahyarham atas jasa yang sangat bermakna..akan aku amalkan ilmu yang diberi dgn penuh keihlasan insyaAllah...moga Allah masukkan Allayarham dikalangan hamba yang soleh,dan semoga beliau dan ahli keluarga dilindungi dari segala azab dan sentiasa di berkati dengan kasih sayang Yang Maha Penyanyang..

kepada sahabat yang membaca,harap dapat bersama2 sedekahkan alfatihah kpd Allahyarham Dr.Farid Fathi El-Ghabaly tidak lupa juga pada sheikh al-azhar,Sheikh Mohammed Sayyid Tantawi yang juga meninggal hari ni ketika sedang berada di Riyadh,Arab Saudi akibat serangan jantung..

Semoga mereka sentiasa dibawah naungan rahmat dan kasih sayang Yang Maha Esa..Aminn..

Sheikh Mohammed Sayyid Tantawi

0 comments:

Catat Ulasan