Ujian Di Pagi Hari..Rezeki Di Petang Hari..

0

Category :



Assalamualaikum..

Jam menunjukkan pukul 2.33am (waktu mesir)..alhamdulillah aku selamat sampai di bumi iskandariah ni setelah seharian suntuk aku merantau di kaherah (@name manjenye cairo)..

walaupun sehari,tapi macam2 pengalaman aku dapat..bermula jam 9pg aku bertolak seorang diri (setelah puas aku kejut membe tp xbangun)..

setelah 3 jam perjalanan,alhamdulillah aku sampai di kaherah,aku berhenti berdekatan dengan hayul 'asyir(ntah betul ke x ejaan dy)..

dah smpai,kwn aku call minta aku pergi ke city star..aku pun tahan teksi,n trus ke city star..asalnye aku igt dekat..dah lame aku dalam teksi tu,dalam fikiran aku tertanya,mana pakcik ni nak bwk aku,nak colek aku k??tidaakk,lame btui nak p city star ni..

dah 20min,baru aku sampai..dengan trafic sesaknye..fening3~..pastu aku bagi la 6genih kat pemandu tu,pastu dy gelak ckp mane ckup..aik?aku tnye nak bpe??dy ckp 20 genih!!aaahh~~tidaakk~~20genih aku melayang mcm tu je..sedih!!

aku lihat jam,pkul 1tgh hari,ermm mcm xdan je nak jalan dgn kwn2 aku..so aku call diorang n bagitau aku terpakse ke rumah kedah sebab takut pejabat tutup..

aku tahan teksi,ckp nak tempat ruamh negeri tu (lupe dah nme dy)..tu pon jauh jgak..memule aku minx 15genih,dy ckp xleh2,dy nak 20genih..aku pon nak cpat,naik je..pastu smpai2 dy minx 30genih!!!!

tidaaakk~!!puas aku gaduh dgn dy..tapi dy wat muke kesian..aku pon xsmpai hati tgk muke dy sbb gaya mcm orang susah..pastu dy ckp tlg la,dy nak carik mkn..aku mmg xleh org wat mcm ni kat aku,aku pon biaq p r..

pastu aku carik org melyu ntuk tnya arah,jumpe sorg akhi ni,setelah dy bg direction utk ke rumah kedah,aku pun jalan ikut arah dia bagi..

tp malang nya..sudah hampir satu jam aku berjalan,tak jumpa apa pun..kaki dah naik lenguh dah..aku pusing2 carik tapi xjumpa..aku pun patah balik pergi ke tempat aku mula tadi,dalam perjalanan aku terjumpe akhawat melayu,masa aku p kat diorang tu,diorang dah takut..aku pon pelik,aku nak tanya arah je pon..pstu dirang bagitauh direction,rupa2nya jauh btui aku sesat tadi..alhamdulillah aku terjumpe dgn akhwat td..



nak diringkaskan cerita,setelah setengah hari aku berjalan,dgn 50genih aku gune hanya untuk tambang.. xpe la,aku redha je..

dah smpai rumah kedah,dah selesai urusan dgn pegawai bertanggungjwb,ustaz fairuz,aku rasa lega sangat..pastu mase nak pulang,ditakdirkan aku jumpe dgn sorang ustaz ni,namenye ustaz fadhil..dy pelawa aku naik ke rumahnya,pada mule nye aku tolak pelawaannya,sebab rasa segan,yela,baru kenal kan..

pastu dy ajak jugak,aku pon pergi sbb demi raikan dy..kami borak2 panjang di rumahnya,ckp2 pasai kdah dgn bhsa kdah,ramah betul ustaz2 disini,baru je kenal tapi borak2 macam kawan lama..pastu ustaz minx aku rehat di rumahnya..aku pun turut memandangkan aku terpaksa tunggu kwan2 aku..

xlama tu,ustaz ajak makan,aku dah naik segan..tgk2 dy bwk kluar nasik lemak!!!dy masak nasik lemak yang aku rindu n teringin nak mkn selame ni..terharu aku,aku bersyukur sgt setelah mcm2 ujian pagi tadi,pada petangnya aku dpt mkn nasik lemak (kebetulan aku xmakan apa sejak pagi td kecuali beberapa btg coklat yang harga segenih stiap satu) dan dpt berkenalan dgn ustaz2 yang sememangnya mantap ilmu2 agama diorang..alhamdulillah..

setelah mkn,ustaz fadhil sempat berkongsi ilmu dengan aku,dan setelah rakan2 aku smpai,kami pon beredar selepas solat maghrib,jazakallah khairan kathira ustaz fadhil,ustaz fairuz,che' li dan yang lain atas layanan baik yang deiberikan,semoga Allah memberkati kalian..

kemudian kamo pergi ke rumah kuala lumpur sbb ada bazaar..aku sempat beli apam balik (setelah 2jam tggu baru siap)..boleh la tahan walaupun manis sangat..kamudian kami bertolak pulang jam 11 malam (setelah tggu sejak pkul 9 dalam tremco)

alhamdulillah slamat smpai..mungkin sahabat ni hanyalah satu perkara biasa yang berlaku dlm kehidupan,tapi bagi aku,setiap perkara yang Allah jadikan,ada hikmahNya tersendiri yang perlu kita fikirkan..

dan pengajarannya,setiap apa yang kita tempuhi dan alami,walaupun perkara yang rumit,kita haruslah bersyukur..kerana jika kita bersyukur,Allah akan tambah nikmat Dia kat kita,,tapi jika kita ingkar,ingatlah,azab Allah sangat pedih..

sekian,wallahualam..


0 comments:

Catat Ulasan